Oto lista odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w związku z naborami wniosków
o dofinansowanie w ramach konkursów grantowych 2020 Funduszu AKUMULATOR SPOŁECZNY:

FAQ jest uzupełnieniem Regulaminu i stanowi jego integralną część!

1. Czym jest grupa nieformalna?

– Grupa nieformalna to minimum 3 osoby realizujące lub chcące realizować wspólnie działania w sferze pożytku publicznego a nie posiadające osobowości prawnej. Przykładami takich grup są Rady sołeckie, Koła Gospodyń Wiejskich, kółka zainteresowań i drużyny harcerskie. W przypadku grup nieformalnych nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie – grupy mogą się organizować na potrzeby realizacji projektu.

2. Czy wniosek może złożyć grupa młodzieżowa?

– Tak. We wniosku jednak trzeba wskazać pełnoletniego opiekuna/lidera grupy.

3. O jakie maksymalne dofinansowanie może wnioskować grupa nieformalna?

– Grupy nieformalne, tak jak i młode organizacje, mogą ubiegać się o dofinansowanie do 5 000 zł.

4. Czy wniosek może złożyć organizacja w trakcie rejestracji?

– Tak. We wniosku w miejsce numeru KRS należy wpisać zera, jeżeli organizacja nie posiada jeszcze wszystkich danych rejestracyjnych. Jeżeli projekt otrzyma dotację, możliwa będzie ich aktualizacja.

5. Kiedy Koło Gospodyń Wiejskich jest młodą organizacją pozarządową?

KGW jest młodą organizacją jeśli jego rejestracja miała miejsce nie dawniej niż 30 miesięcy temu (liczone do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie). W przypadku figurowania zarówno w KRS jak i wykazie ARiMR wiążąca jest wcześniejsza data założenia podmiotu, widniejąca w dokumentach sądowych.

6. Czy grupa nieformalna może złożyć więcej niż jeden wniosek?

– Nie. Jedna grupa inicjatywna może złożyć maksymalnie jeden wniosek o dofinansowanie w danym konkursie grantowym.

7. Czy organizacja może złożyć więcej niż jeden wniosek?

– Nie. Jedna organizacja może złożyć maksymalnie jeden wniosek o dofinansowanie w danym konkursie grantowym. Limit ten nie dotyczy sytuacji, kiedy podmiot „udziela osobowości prawnej” grupie nieformalnej, czyli występuje jako wnioskodawca–patron minimum 3 osób będących pomysłodawcami inicjatywy.

8. Czy organizacja może występować jako wnioskodawca–patron kilku grup nieformalnych?

– Tak. Organizacja może udzielić wsparcia kilku projektom grup nieformalnych. Jeżeli sytuacja dotyczy młodej organizacji (w rozumieniu Regulaminu), to taki podmiot może ubiegać się o dofinansowanie swojej inicjatywy oraz występować jako wnioskodawca-patron grup/y nieformalnych/ej.

9. Kto może „udzielić osobowości prawnej” grupie nieformalnej, kto może być tzw. patronem?

– Wnioskodawcą-patronem grup nieformalnych mogą być: organizacje pozarządowe posiadające osobowość prawną lub będące w trakcie procesu rejestracji, z wyłączeniem fundacji skarbu państwa i ich oddziałów, fundacji utworzonych przez partie polityczne, spółdzielni socjalnych i mieszkaniowych, stowarzyszeń samorządów lokalnych, LGD i LGR, LOT oraz związków stowarzyszeń.

10. Co oznacza, że maks. 40% kwoty dotacji można przeznaczyć na rozwój młodej organizacji pozarządowej?

– Młoda organizacja pozarządowa może część dofinansowania (maks. 40%) przeznaczyć na wydatki inne niż związane z realizacją projektu, a służące rozwojowi instytucjonalnemu.

11. Co można kupić w ramach wydatków na rozwój młodej organizacji pozarządowej?

– Wydatki na rozwój nie są ściśle określone. Wszystko zależy od potrzeb samego podmiotu – tego co jest potrzebne do prowadzenia i rozwoju działalności. Mogą to być m.in. zakupy sprzętów czy oprogramowania komputerowego, specjalistycznego wyposażenia, materiałów promocyjnych lub szkoleń kadry organizacji (w tym jej wolontariuszy). Ze środków dotacji można np. kupić dostęp do narzędzi on-line ułatwiających komunikację i pracę zdalną oraz prowadzenie działań statutowych za pośrednictwem internetu.

12. Czym jest drugi etap oceny merytorycznej?

– Drugi etap oceny merytorycznej to spotkania on-line komisji z przedstawicielami organizacji lub grupy, ubiegającej się o dofinansowanie projektu. We współpracy z lokalnym Operatorem ustalana jest forma kilkuminutowego połączenia, np. telefonicznego, Skype czy Messenger. Wnioskodawcy mają wówczas możliwość doprecyzowania swoich pomysłów i odpowiedzenia na ewentualne pytania od oceniających. Po spotkaniach komisja przeprowadza autoweryfikację kart oceny merytorycznej i może zmienić przyznaną wcześniej liczbę punktów.

13. Czy wnioski należy drukować i przesyłać do Operatorów?

– Nie. Nabór wniosków odbywa się wyłącznie za pośrednictwem systemu on-line (www.witkac.pl). Wnioskodawcy wypełniają formularze w generatorze i za jego pośrednictwem składają oferty do Operatorów (przycisk „Złóż ofertę”). Jeżeli grupa/organizacja ma problemy z obsługą systemu, komputera czy dostępem do Internetu, zachęcamy do kontaktu z Operatorami, którzy za pośrednictwem animatorów pomogą w wypełnieniu i złożeniu aplikacji. UWAGA: Formularzy nie należy drukować i przesyłać do Operatorów! Jeżeli wniosek otrzyma dofinansowanie, będzie załącznikiem do umowy wsparcia finansowego i razem z nią zostanie podpisany.

14. W jakiej formie udzielane jest wsparcie finansowe projektom?

– Wnioski, które zostaną wybrane do wsparcia, otrzymają dofinansowanie przed rozpoczęciem działań. Z wnioskodawcami zostaną podpisane umowy, na podstawie których Operatorzy przekażą środki na realizację inicjatyw. Grupy i organizacje zobowiązane będą do dokumentowania wydatków w postaci faktur VAT, rachunków do umów o dzieło/zlecenie, umów kupna-sprzedaży, formularzy delegacji itp.

15. Jak rozliczane są projekty?

– W ciągu 14 dni po zakończeniu projektu każda organizacja lub grupa, która otrzymała dofinansowanie, składa za pośrednictwem systemu on-line (www.witkac.pl) krótki raport końcowy z przeprowadzonych działań i poniesionych wydatków. UWAGA: Dotacja zostanie uznana za rozliczoną, jeżeli działania zostały zrealizowane, a poziom osiągniętych rezultatów wynosi co najmniej 80%.